Levensbeschouwing

Bij het centrale loket ‘Vormingsonderwijs’ wordt ieder jaar een aanvraag ingediend voor godsdienst vormingsonderwijs (GVO), humanistisch vormingsonderwijs (HVO) en islamitisch vormingsonderwijs (IVO).
Ieder schooljaar inventariseren wij in februari de behoefte van onze ouders voor deze lessen. De lessen vinden 1x per week plaats op de donderdag en duren 3 kwartier. Leerlingen die niet mee doen aan deze lessen, hebben andere activiteiten bij de leraar in de groep.

Godsdienstig Vormingsonderwijs

GVO is gebaseerd op de hoofddomeinen: Verhalen, Betekenis geven, Vieren en ontmoeten en Reageren.
Om inhoud te geven aan bovengenoemde doelen wordt er iedere les een ander thema behandeld, zoals: kennismaking, dromen, hoop doet leven, vrede, dierendag, Jozef, een keuze maken, een nieuwe toekomst, het Onze Vader, verwachting, Sinterklaas en Kerst.
De verschillende thema’s worden uitgewerkt in verhalen, gesprekken, spelletjes, knutselen en tekenen.

Humanistisch Vormingsonderwijs

De vijf kernwaarden van HVO zijn Verbondenheid, Vrijheid, Redelijkheid, Natuurlijkheid en Gelijkheid. In deze lessen onderzoeken de leerlingen aan de hand van verschillende thema`s hoe zij over het leven denken. Door levensvragen te stellen worden de leerlingen bewust van wat ze belangrijk vinden in het leven. De leerlingen ontdekken dat ze allemaal anders zijn, maar mogen zijn wie ze zijn met al hun kwetsbaarheden. De leerlingen leren in de HVO-lessen om te gaan met keuzes en eigen verantwoordelijkheid.

Respect voor elkaar is de rode draad in de HVO-lessen. Er wordt gewerkt aan drie vormingsgebieden: de morele ontwikkeling, de sociale ontwikkeling en het vormingsgebied geestelijke gezondheid 

Islamitisch Vormingsonderwijs

In het lesmateriaal voor IVO vormen acht islamitische basiswaarden de kern: hulpvaardigheid, gastvrijheid, individuele verantwoordelijkheid, nederigheid, leergierigheid, respect, vergevingsgezindheid en het nakomen van beloftes. Bij de lessen islamitisch vormingsonderwijs maken de leerlingen kennis met de basisbeginselen van de islam en belangrijke religieuze gebeurtenissen zoals de feesten. De leerlingen leren om zelfstandig te denken, open te staan en respect te hebben voor andersdenkenden en andersgelovigen.